Åpenhetsloven

Bærekraft

Åpenhetsloven

Scana ASA – våre tiltak tilknyttet åpenhetsloven

I Scana ASA og i våre porteføljeselskaper arbeider vi aktivt for å sikre at vi overholder grunnleggende menneskerettigheter, samt å sikre anstendige arbeidsforhold i våre egne operasjoner og i forsyningskjeden.

Figure 1. Due diligence process & supporting measures[1]
[1] OECD (2018), OECD Due Diligence Guidance for Responsible Business Conduct

1. Integrere ansvarlig forretningspraksis i politikk og ledelsessystemer
Ansvarlig forretningspraksis er integrert i våre prosesser og dokumenter for forretningsledelse, inkludert vår Etiske retningslinjer. Disse retningslinjene beskriver de generelle etiske prinsippene som styrer Scanas virksomhet, leverandørinteraksjoner og forventet atferd fra ansatte, partnere (inkludert agenter og kontraktsansatte) og leverandører.

Retningslinjen skal støtte og veilede selskapene der Scana ASA har en betydelig eierandel, samt ansatte, partnere og leverandører i å utføre sine oppgaver og ansvar. Den sikrer at disse aktivitetene utføres på en etisk måte og i samsvar med Scanas standarder. Du kan finne vår Etiske retningslinje her. Vår Sustainability Manager har i samarbeid med ledelsen i Scana ASA, ansvaret for innholdet i styringsdokumentene, koordinering, intern rådgivning og rapportering, mens andre konsernansatte og datterselskaper er ansvarlige for etterlevelse og oppfølging.

2. Identifisere og vurdere negative virkninger i drifter, forsyningskjeder og forretningsforhold
Vi har vurdert risikoen for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold både i interne prosesser og i forhold til våre kritiske leverandører. Generelt kan de største negative virkningene finnes i anskaffelsesprosessen, samt i samspillet med våre leverandører og deres underleverandører. Disse områdene prioriteres derfor for tiltak og oppfølging. I fremtiden vil vi oppdatere vår risikokartlegging og vurdere flere tiltak innen ulike anskaffelseskategorier.

3. Stoppe, forhindre eller redusere negative virkninger
Vi arbeider systematisk for å sikre en ansvarlig og bærekraftig forsyningskjede. Vårt mål er å sikre at leverandørenes ansatte har korrekte ansettelseskontrakter, dokumenterte lønninger, rett til fagforeningsfrihet, at arbeidstidsregler overholdes, og at ansattes helse og sikkerhet ivaretas:

a. Vi vil utvikle etiske retningslinjer for leverandører, som alle nye leverandører må godta og signere. Standarden inkluderer krav til arbeidsforhold, menneskerettigheter, lønn, tvangsarbeid, fagforeningsfrihet osv.

b. Vi vurderer våre leverandører gjennom bakgrunnssjekker, selvvurderinger og systemrevisjoner.

c. Når vi finner avvik eller brudd på lover, forskrifter og våre etiske standarder for leverandører, må leverandørene rette opp i situasjonen innen en bestemt tidsramme. Vi vil samarbeide tett med disse leverandørene i denne prosessen.

d. I noen tilfeller kan vi se at våre egne innkjøpspraksiser kan bidra til å øke risikoen for uanstendige arbeidsforhold. I slike tilfeller vil vi gjennomgå vår egen praksis og forbedre den.

4. Følge opp implementering og resultater
Vi følger opp forbedringstiltak for å sikre at betingelsene blir oppfylt. Avvik og resultater loggføres, og vi rapporterer om dette i vår årsrapport som inkluderer bærekraftrapporten.

5. Kommunisere hvordan virkninger håndteres
Vi rapporterer om våre tiltak knyttet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i vår årsrapport. Vi sørger for at informasjon er lett tilgjengelig for offentligheten, inkludert detaljer på vår nettside. I tilfeller der vi forårsaker eller bidrar til negative virkninger på menneskerettighetene, forplikter vi oss til å kommunisere relevant informasjon til berørte eller potensielt berørte rettighetshavere på en tidsriktig, kulturtilpasset og tilgjengelig måte. I tilfeller der det kan være risiko for interessenter eller ansatte (for eksempel ved avsløring av personlig informasjon), kan full offentliggjøring ikke være mulig.

6. Sørge for eller samarbeide om tiltak for avhjelp når det er hensiktsmessig
Den passende prosessen for å muliggjøre avhjelp vil avhenge av flere faktorer, inkludert juridiske forpliktelser, interessentpreferanser, tilgjengelighet av mekanismer, arten av den negative virkningen og hvor den negative virkningen skjer.

7. Mer informasjon
Du kan lese mer om arbeidet med leverandørstyring og etikk i forsyningskjeden i vår års- og bærekraftrapport. Vår etiske retningslinje er publisert på www.scana.no.

Dersom du ønsker mer informasjon om hvordan Scana ASA arbeider for å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, kan du sende en e-post til humanrights@scana.no.

Posthenvendelser kan sendes til:

Scana ASA
Wernersholmvegen 49
5232 Paradis
Norge

Vi avgir redegjørelse for menneskerettighetsvurdering i henhold til § 4 i den norske åpenhetsloven.:

For mer informasjon, vennligst kontakt

Pål Selvik
Pål Selvik Konsernsjef +47 970 46 502
Katinka Pettersen
Katinka Pettersen QHSE & of Sustainability Manager +47 91 88 12 38

Abonner på nyheter

Få de siste nyhetene, pressemeldingene og børsmeldingene fra Scana ASA